Ze zmianami w firmie jest jak z leczeniem zębów. Każdy wie, że profilaktyka jest najlepsza i im wcześniej zacznie się leczenie, tym jest skuteczniejsze i mniej kosztuje. Ale podobnie jak z wizytą u dentysty, za zmiany w firmie zabieramy się w ostatnim momencie. Najczęściej wtedy, gdy bieżąca sytuacja jest nie do wytrzymania, pośrednie środki nie dają rezultatów, a ból bieżącego funkcjonowania jest nie do wytrzymania w dłuższym czasie.
Niczym podczas wizyty u doktora, właściwe leczenie zależy od właściwej diagnozy przyczyn powstania określonej sytuacji. Wielokrotnie w różnych firmach można zaobserwować, że leczenie dotyczy dymu, a nie samego pożaru. Utraciliśmy Klientów? Zróbmy strategię pozyskiwania Klientów. Stwórzmy nową i masową reklamę. Podczas gdy prawdziwą przyczyną odchodzenia Klientów jest zła jakość produktów lub np. brak serwisu posprzedażowego. Pracownicy się kłócą? Zróbmy wyjazd integracyjny albo szkolenie z komunikacji. Podczas gdy przyczyną nieporozumień jest niejasny podział odpowiedzialności między poszczególnymi osobami w procesie.
Załóżmy, że właściwie określiliśmy przyczynę naszych trudności. Wiemy dokładnie co należy rozwiązać. Kolejnym etapem jest przygotowanie możliwych rozwiązań. Każdy problem można rozwiązań różnymi metodami. Wybór właściwej metody jest wypadkową terminu realizacji, kosztów potrzebnych do realizacji danej opcji oraz oczekiwanych, akceptowalnych rezultatów.
Co zrobić, gdy nie znajdujemy żadnych rozwiązań albo mamy jedno, jedyne słuszne? Tutaj z pomocą przychodzi wiele gotowych narzędzi:
Wiemy co chcemy zmienić, wiemy za ile i kiedy spodziewamy się efektów zmian. Teraz jest czas na komunikację planów do ustalonej grupy pracowników oraz budowanie ich zaangażowania w zmianę. Każda zmiana ma niewielkie szanse powodzenia jeśli właściwi pracownicy nie będą o niej wiedzieli lub będą w opozycji do oczekiwanych rezultatów. Co z tego, że zbudujemy fantastyczną platformę internetową do wewnętrznej komunikacji, jeśli nikt nie będzie chciał z tego skorzystać? Co nam po nowym systemie ewaluacji promocji sprzedażowych jeśli nie będziemy mieli w niej danych od pracowników?
Dlatego przed rozpoczęciem działań konieczne jest ustalenie planu komunikacyjnego, który określa:
oraz planu budowania zaangażowania, który z kolei określa:
Kiedy mamy już wszystko gotowe, przystępujemy do wdrażania zmian. Niezależnie od wielkości planowanych zmian, dla ich efektywnego wdrożenia konieczny jest:
Ten etap jest istotny z punktu widzenia oceny naszej efektywności, ale niestety rzadko realizowany. Sama zmiana jest dużym wydatkiem energetycznym i finansowym dla wszystkich zaangażowanych osób. Dlatego kiedy zmiana się już dokona, większość osób chce przejść do swoich codziennych obowiązków. Często pod koniec brakuje nam już czasu, bo chcemy wprowadzić zmianę w określonym czasie. Niejednokrotnie rzeczywiste koszty przekroczyły planowane i nie ma już finansowej możliwości oceny całego procesu.
A szkoda, bo tak jak podatki, tak ciągłe zmiany są stałym elementem każdej organizacji. Dlatego warto wyciągać wnioski z przeprowadzanych zmian, aby kolejne były szybsze, tańsze i przyjemniejsze dla wszystkich zaangażowanych uczestników.